top of page
Search

איתן הבר ז"ל - ותערוכות המוסד

את איתן הבר פגשתי לראשונה לפני 25 שנים בדיוק. הייתי חלק מהפמליה הקטנה והצנועה של ראש הממשלה רבין שהגיעה לארצות הברית לרגל ציון 50 שנים להיווסדותו של האו"ם. הפגישה המשמעותית השנייה הייתה כאשר ראש המוסד תמיר פרדו אישר, לראשונה בתולדות הארגון, להציג את תערוכתי 'מבצע פינאלה' בכנסת ובבית התפוצות. איתן הבר נענה לבקשתי לתת יעוץ וסיוע בנושא, ונפגשנו בבית קפה ברמת השרון. כמו תמיד, התעקש לשלם את החשבון. 'תבדוק איפה נמצא התא של אייכמן, הוא אמור לחזור מברלין', ותביא אותו לכנסת וכך. לימים נדדה התערוכה, עם התא המקורי, במוזיאונים הכי גדולים בעולם. עצתו המבריקה השנייה הייתה 'קיר התהילה'. בבית התפוצות, בכניסה לתערוכת המוסד, להקים קיר עם שמות כל המעורבים במבצע אייכמן. רשימה כזו הורכבה כאשר רפי איתן ערך טקס בכנסת והעניק תעודות מטעם ראש הממשלה ונשיא המדינה. 67 אישה ואיש. היה לי חשש שהרשימה אינה מלאה ושלמה, חשש שהתגלה כנכון.


התלבטתי ושוחחתי שוב עם איתן, לגבי החשש שהרשימה אינה מושלמת. 'אם זה יקרה', הוא הבטיח לי, 'זה יהיה סיפור עיתונאי מפורסם'.


יום אחד הגיע אדם מבוגר, גבוה, מאוד מרשים, שערך סיור בתערוכה ולאחר מכן ניגש לספר האורחים. לא פחות מארבעה עמודים נזעמים כתב בספר, תוך שהוא מתאר את חלקו במבצע, ואת העובדה ששמו נשמט מהרשימה. היה זה תת אלוף (במיל.) יצחק אלרון. והוא צדק. בזמן מבצע אייכמן הוא שימש נספח צה"ל בבואנוס איירס, והיה מהראשונים שסייעו למבצע באופן פיזי, ואף היו בסוד העניינים. אני מעריך ששמו נשמט משום שהיה היחידי מצה"ל שקשור למבצע, וכאשר רפי איתן הקים את הרשימה, המחשבה הייתה על אנשי מוסד, שב"כ, משרד החוץ, משרד הביטחון וכמובן אל על. התקרית עם אלרון הפכה לחברות אישית ביננו, הופענו יחד בתקשורת ובהרצאות, עד סמוך לפטירתו המצערת. רעייתו שרה, תבדל לחיים ארוכים, הייתה הראשונה בעולם שקיבלה ממני את מדלית '60 שנים למבצע פינאלה'. היא סייעה למבצע מבלי לדעת, כבת זוג של אלרון, בלילות חשוכים בג'יפ שכור, מול ביתו של אייכמן בשכונת סן פרנאנדו.


וכמו שאיתן הבר חזה, עיתון הארץ (עופר אדרת) הקדיש כתבת גיליון ועמוד שער לבני הזוג אלרון.


התערוכה השנייה שהפקתי ואצרתי במוסד הייתה 'המוסד במבצע אנטבה'. איתן היה נוהג להגיע מדי שנה, לטקס האזכרה השנתי ליצחק רבין. הוא הסתכל בקנאה בוויטרינות עם המוצגים ואמר בצחוק 'גנבת לי את החלום'. לימים, נדדה התערוכה והופקה בהצלחה רבה במרכז רבין, שם היה איתן חלק מן ההנהלה הבכירה.

כשהבחנתי בשנים האחרונות שאיתן 'נעלם' והתעניינתי, הבנתי שהוא מאוד חולה. זכיתי לבקר אותו בביתו, ישבנו ודיברנו, צחקנו והחלפנו רעיונות. אתמול נודע כי הלך לעולמו בגיל 80, כמעט 25 שנים אחרי מסענו הראשון לניו יורק, והודעתו הדרמטית על מותו של יצחק רבין. יהי זכרו ברוך.


עם איתן הבר ז"ל

באירוע 20 שנים לרצח יצחק רבין

שנערך במרכז רבין בתל אביב

בהשתתפות נשיא ארה"ב לשעבר

ביל קלינטון.

באותה עת תערוכת המוסד 'מבצע יונתן' הוצגה במוזיאון.

28 views0 comments
bottom of page