top of page
Search

הטייס האגדי דני שפירא הלך לעולמו

אל"מ (מיל.) דני שפירא, הטייס האגדי של חיל האוויר, הלך לעולמו.


בתמונה: במרכז - דני שפירא, משמאל - האמן ומעצב המדליה רועי שגב, משמאל - אבנר אברהם - מנכ"ל סוכנות המרצים SPYLEGENDS. צילם: רונן שפירא, בנו של דני, אף הוא טייס.


אל"מ (מיל.) דני שפירא היה ממקימי חיל האוויר הישראלי הישראלי. בוגר קורס מספר 1. טייס קרב שלימים עבר הכשרה מיוחדת והפך לטייס הניסוי הראשי של חיל האוויר. מלחמות ישראל ומבצעים עלומים שזורים בחייו המרתקים של דני, בן 97 בלכתו.

דני היה אחד מהטייסים ב-'מבצע וולווטה' – במסגרתו נחתו בישראל מטוסי הספיט-פייר הראשונים, שסייעו רבות במלחמת השחרור' בעיקר בהדיפת הצבאי המצרי.

'מבצע יהלום' – במסגרתו הוברח לישראל בקיץ 1966 מטוס מיג-21, נחשב לאחד המבצעים החשובים בהיסטוריית המוסד וחיל האוויר. דני היה לטייס הראשון במערב שהטיס את המטוס, ללא הדרכה. הוא חקר ולמד את חולשותיו של המטוס, ואת המסקנות הנחיל לטייסי הקרב של חיל האוויר. הדבר היה לעזר שנה לאחר מכן, במלחמת ששת הימים. לימים הושאל מטוס המיג-21 לאמריקאים. דני הדריך הטייסים האמריקאיים שהתמודדו במלחמת ווייטנאם מול אותה מכונת מלחמה רוסית. בכך חסך חיים להרבה מהטייסים. הוא לא היסס לבקש את סיועם בנשק שנדרש לצה"ל, ובקשתו נענתה.

בערוב ימיו התגורר דני בבית אבות בהרצליה, ואני הגעתי לשם לסדרת הרצאות. הוא ישב מולי בכל פעם, האזין ברוב קשב, ומעת לעת שיתף באנקדוטות. סיפר לי על בכיר המוסד מייק הררי ומבצעים עלומים בהם נטל חלק, ואמר שזו הייתה התקופה המשמעותית בחייו.

הכותב הינו איש מוסד לשעבר, מרצה על מבצעים ומפיק מדליות בעיצובו של האמן הרב תחומי רועי שגב.

בקרו באתר המדליות:

27 views0 comments
bottom of page