top of page
Search

הענקת מדלית מבצע אחים לשרה פנינה תמנו שטה

במפגש מרגש בלשכתה של שרת העלייה והקליטה, הוענקה לגב' פנינה תמנו שטה מדליית 'מבצע אחים'.




המדליה היא תודה והוקרה ללוחמים ואנשי המוסד, לאנשי חיל האוויר ולמנהיגים בישראל אשר ייזמו את מבצעי העלאת יהודי אתיופיה. בעיננו הגיבורים הראשיים היו העולים, שעשו דרך מסוכנת וארוכה מתוך אהבתם וכמיהתם ארוכת השנים לישראל.

מבצע אחים שנמשך משנת 1977 ועד 1991­, כלל מס' מבצעים מגוונים להבאת היהודים מאתיופיה לישראל, מבצעי "משה", "שבא", "אליהו" ו"גור אריה":

· הברחה במבצעים דרך הים האדום, אל כפר הנופש "ערוס" לחופי הים האדום הובאו פליטים ובסירות הועברו לספינת חיל הים בת-גלים, ומשם, בהפלגה לאילת.

· בהטסות חשאיות של חיל האויר עם מטוסי "קרנף" -הרקולס,

· בהטסות מסחריות מח'רטום לאירופה ולישראל, של חברת התעופה טראנס איורופיאן איירוויזTEA , בבעלותו של ג'ורג' גוטלמן- יהודי בלגי שגוייס למשימה ע"י אפרים הלוי, לימים ראש המוסד.

מספר היהודים שיצאו מאתיופיה לסודאן במסגרת המבצע מוערך בכ-20 אלף. 16 אלף מהם הועלו לישראל והשאר, כרבע מהם, נספו במהלך הצעידה ובהמתנה לעלייה במחנות הפליטים.

עם התנעת המהלך, נקראו אנשי הקהילה להגיע למחנות הפליטים בסודאן ומשם נלקחו לחרטום והוטסו בטיסות מסחריות לישראל דרך עיר באירופה.

למרות קשיים רבים הצליחו מספר מוגבל לצאת לסודאן ובתגובה לכך סגר הממשל המקומי את פעילות האגודה לרווחת הפלאשים שפעלה בקרב הקהילה. היהודים החלו להגיע בהמוניהם למחנות החל מאביב 1980, ונדרשה הקמת מערכת שתטפל בהם. בתחילה גויסו בני הקהילה ששכנו במחנות, פעילים נוצרים ומוסלמים מקרב שאר הפליטים ובהמשך גייסו הסוכנות היהודית והמוסד קבוצה מבני הקהילה בישראל שנשלחו למחנות. הקבוצה בשם "הקומיטי" בפי הפליטים היהודים, והייתה אחראית להפצת כסף לפליטים, הפצת מזון, תרופות, איתור של יהודים במחנות וארגונם להמשך הדרך.

עם התקדמות המבצע מספרם של היהודים במחנות גדל מאוד והוחלט לצרף את חיל הים הישראלי במבצעים דרך הים האדום. המבצע, עליו פיקד דני לימור, כלל הקמת"מרכז נופש וצלילה" ב"ארוס",אליו הובאו"מדריכי צלילה ואנשי תחזוקה וניהול, כולם אנשי מוסד. הועסקו גם עובדים מקומיים. אלו, מטבע הדברים לא ידעו בשביל מי הם עובדים ומי בעצם משלם להם. במהלך היום הכפר התנהל באופן רגיל – מסיבות חוף, "אגדודו" בבריכה וצלילות באחד מאתרי הצלילה המרהיבים ביותר שיש באזור. בשעות החשיכה הדברים התנהלו אחרת לחלוטין. אנשי המוסד יצאו למחנות הפליטים, משם הם ארגנו אותם לעליה חשאית. הם הובאו לכפר הנופש בג'יפים ומשאיות, ואז אנשי השייטת העלו אותם בחוף על סירות גומי ומשם לספינה בלב ים ולארץ,

את חלק מהעולים הביא המוסד כ"פליטים", עם דרכונים מזויפים, בהם נעשה שימוש חוזר ונשנה תוך שנוי שמות העולים והוספת "רשומים בדרכון" בדרכים יצרתיות ומיוחדות. הם הוטסו לאירופה ומשם הביאו אותם לארץ בטיסות מסחריות רגילות.

במקביל, חיל אוויר ניהל מבצעי הטסה חשאיים ונועזים שכלל מבצעים מקדימים לאיתור אזורי נחיתה סבירים ל-"קרנפים". לאחר מכן, טייסי חיל האוויר נוחתים עם סיפורי כיסוי שונים בחרטום בירת סודן, עושים את דרכם לנקודות הנחיתה המיועדות במדבר, בודקים את בטיחות הנחיתה ורק אז נוחתים. בח"א ניקו את המטוסים ממושבים ופרסו מזרונים. עם הנחיתה פרסו אנשי הצוות צינורות השקיה שקופים שאותם מילאו בנוזל זוֹהֶר. ככה נוצר משפך לכיוון הקרנף,ואנשי שלדג הכווינו את הפליטים לבטן המטוס ובמהירות רבה הועמסו כ- 150 אישה ואיש. איתם בעזרת רקטות האצה, המריא הקרנף לכיוון ישראל. ההספק הזה היה עצום, בטח אל מול סירת גומי עם קיבולת של 18 פליטים סה"כ...

המבצעים ממשיכים ומתנהלים תחת מעטה חשאיות במשך שנים. עד 1985 נחתו מטוסי הקרנף במדבריות של סודן מתחת לאפם של השלטונות, כפר הנופש בסודן ממשיך להתנהל עם מסיבות ביום ומידי לילה אלפי עולים זוכים להגיע לישראל.

עצירת מבצעי ההטסה ה"לגאליים", באה בהמשך לדליפת פרטים על המבצע לעיתונות .

הראשונים לחשוף את המבצע בעקבות הדלפה היו עיתונים בארצות הברית ולאחר מכן עיתונאים ישראלים וסוכנויות ידיעות.

ב-4 בינואר 1985 אישר ראש ממשלת ישראל שמעון פרס את קיומו של המבצע, ובמסיבת עיתונאים לקח את האחריות על מחדל הפרסום. בעקבות זאת דרשה סודאן מישראל לעצור מיד את המבצע. קטיעת המבצע בסביבות 20 בינואר 1985 , הותירה יהודים רבים במחנות הפליטים. חלקם נספו וחלקם הוטסו מסודאן ומאתיופיה ב"מבצע שבא" ובמבצעים משלימים של חיל האוויר הישראלי.

מדליית אחים כוללת את המשפט "אני הולך לירושלים", משפט עידוד ומוטיבאציה שנתן כח והשראה לפליטים להתמודד עם תלאות הדרך, ועם אובדן יקרים להם. כי המטרה:

"עליה לישראל,ארץ הקודש" חשובה להם ביותר.

חדי העין יבחינו במדליה בראשי תיבות שמו של הרב עובדיה יוסף זצ"ל – הרב שטס לאתיופיה, בדק ואישר את יהדותם של האתיופים ובכך הביא לפריצת דרך בהבאתם חזרה לארץ המובטחת.


המדליה, בקוטר 60 ממ', זמינה לרכישה בצבעי כסף או ברונזה ובמהדורה מוגבלת. ניתן לפנות באמצעות טלפון 058-6691049 – עדיפות דרך וואטצאפ, או לכתוב למייל:









8 views0 comments
bottom of page