top of page
Search

מבצע יהלום - השבוע לפני 55 שנה

16 באוגוסט 1966 - מטוס מדגם מיג-21 נחת על מסלול הנחיתה הראשי בבסיס חיל האוויר הישראלי 'חצור'. היה זה רגע השיא ב'מבצע יהלום' – מיג-21, פאר הטכנולוגיה הרוסית של אותה עת, ומטוס הקרב עימו הצטיידו המרים שבאויבי מדינת ישראל – מצרים, סוריה ועיראק.

המוסד הישראלי, במבצע נועז ובשיתוף חיל האוויר הישראלי, הצליח לגייס טייס עיראקי, נוצרי, שהחליט לערוק ולעזוב עם משפחתו את עיראק.

מוניר רדפא, הטייס העיראקי, בליווי מפקד טייסת המיראז' רן פקר ומטוס נוסף, נחת. רכב כיבוי נסע במסלול מקביל אליו, על כל צרה שלא תבוא. אף סולם לא התאים באותה עת, כדי לאפשר לטייס לרדת מהמטוס, אך חוש האלתור הישראלי פעל גם כאן.



(הענקת מדליית המבצע לדני שפירא. משמאל מעצב המדליה- רועי שגב. מימין, מפיק המדליה ויו"ר סוכנות המרצים שלנו, אבנר אברהם)


אל"מ (דימוס) דני שפירא, טייס הניסוי האגדי של חיל האוויר הישראלי, היה זה שנבחר לחקור את המטוס ואף לטוס עימו. לאחר קבלת הסברים מהטייס העיראקי, הופתע האחרון כשנוכח לדעת שהטייס הישראלי מתכוון לעלות עימו ולהמריא. דני שפירא למד היטב את המטוס, על יתרונותיו וחסרונותיו, נקודות השליטה של הטייס והנקודות 'המתות', הגובה הנכון לתקוף את המטוס ועוד. הוא אימן באופן שיטתי את טייסי הקרב של החיל האוויר הישראלי, והיתה לכך תרומה משמעותית להצלחה הכוללת של צה"ל במלחמת ששת הימים, שפרצה כשנה לאחר מכן.

גם האמריקאים הרוויחו מההישג המודיעיני והצבאי. המטוס הושאל אליהם, ודני שפירא נשלח להדריך וללמד את הטייסים האמריקאיים – עובדה ששיפרה באופן ניכר את קרבות האוויר בויטנאם.


אבנר אברהם, איש המוסד לשעבר, יזם והפיק את סדרת 'מדליות המבצעים הגדולים' יחד עם שותפו רועי שגב, אמן רב תחומי שעיצב את המדליות ואת המנשרים המהודרים הנלווים אליהם.

במפגש מרגש שנערך בהרצליה, הוענקה המדליה הראשונה של מבצע יהלום לדני שפירא (במרכז התמונה. מימין אבנר אברהם, משמאל רועי שגב).


לצד ההישג המודיעיני, החל המוסד בסיוע חיל האוויר וגורמים נוספים לעזור למשפחתו של הטייס שערק ולילדיו, להתבסס בישראל ולהפוך אותה לביתם החדש. המשימה לא הייתה קלה. משפחה נוצרייה שנדרשת להסתיר את דתה, גרה בתל אביב. המשימה הייתה קשה במיוחד לרעייתו של הטייס, בטי, שכלל לא ידעה שהעריקה תהיה לישראל – שנתפסה עבורה כאויב מספר 1. הילדים הקטנים, בן ובת, שולבו במערכת החינוך בצורה לא רעה. לימים אף החל מוניר לטוס בקו מסחרי לסיני וחזרה. כל אלו לא מנעו את תהליך השחיקה שהוביל בסופו של דבר להחלטה לעזוב את ישראל, ולעבור למדינה אחרת, בזהות אחרת, אי שם.


למבקרים במוזיאון חיל-האוויר בחצרים ("5 דקות מבאר שבע" כפי שנהג להכריז ברדיו יעקב טרנר, מייסד המוזיאון) צפוי מפגש מרגש את המיג המקורי המוצב בתצוגה. המטוס נצבע בפסים אדומים כדי שניתן יהיה לזהות אותו כמטוס הדרכה. בשלב מאוחר יותר, וכמחווה למוסד הישראלי ואנשיו, התווסף המספר 007, שכידוע מזוהה עם המרגל מס' 1 של הוד-מלכותה, ג'יימס בונד.


בימים אלו עובד אבנר אברהם, באמצעות סוכנות ההפקות שלו SPYLEGENDS על מיני סדרת טלוויזיה שתעסוק ב'מבצע יהלום'. השם הזמני שנקבע לסדרה – 'מוסד-21'




22 views0 comments
bottom of page