top of page

ד"ר אפרים כהנא

מומחה ליחסים בינלאומיים וביטחון לאומי

עברית, אנגלית

ישראל

Globe_icon-white.svg.png
Location Mark

ד"ר אפרים כהנא מומחה ליחסים בינלאומיים וביטחון לאומי. ד"ר כהנא לימד במכללה לביטחון לאומי קורסים ביחסים בינלאומיים וביטחון לאומי. במכללה האקדמית גליל מערבי בעכו עמד בראש המחלקה למדע המדינה והתוכנית לביטחון לאומי אותה הקים במסגרת המחלקה. אפרים כהנא פרסם מאמרים וספרים רבים בנושאי מודיעין וביטחון לאומי והשתתף בכנסים בינלאומיים רבים בתחומים אלה בהם הציג את פרי מחקריו.
מחקריו של ד"ר כהנא מתמקדים בנושאי תפוצת ובקרת נשק גרעיני, מתקפות פתע וכשלי מודיעין, חקר ארגוני מודיעין בינלאומיים במבט משווה. ד"ר כהנא לימד במהלך עיסוקיו האקדמיים את הקורסים הבאים: מבוא ותיאוריות ביחסים הבינלאומיים, דוקטרינת הביטחון של ישראל, מודיעין ואסטרטגיה, שיטות מחקר במודיעין, תפוצת ובקרת נשק גרעיני, משפט בינלאומי פומבי.

ההשפעות הגלובליות של מלחמת חרבות ברזל

ההרצאה תעסוק בהשפעות הגלובליות של מלחמת חרבות ברזל וכיצד אירוע מקומי הופך להיות בעל השלכות גלובליות מרחיקות לכת על אזורי עולם אחרים. במסגרת ההרצאה יתקיים דיון בסדר העולמי החדש שהחל להתוות לאחר המלחמה הקרה ובניסיון של שחקנים בינלאומיים רבים להשיג הגמוניה אזורית .
מלחמת חרבות ברזל טרם הסתיימה אך היא כבר משפיעה על מעמדה הבינלאומי של ארצות הברית, על מלחמת אוקראינה, על האיחוד האירופאי ועל הנעשה בזירת דרום מזרח אסיה.

מתקפות פתע החל ממתקפת ברברוסה ועד ה-7 באוקטובר

מתקפות פתע התרחשו פעמים רבות בהיסטוריה. ההרצאה תעסוק במאפיינים המשותפים והשונים של מתקפות פתע החל ממתקפת ברברוסה (1941), מתקפת פרל הארבור (1941), מתקפת יום הכיפורים (1973) מתקפת ה-11/9 ומתקפת הפתע של החמאס ב-7/10/2023.
מסתבר כי כל מתקפות הפתע לא התרחשו כרעם ביום בהיר. לפני כל מתקפות הפתע היו סימנים מעידים רבים.
הסיבות למתקפות הפתע השונות תוצגנה בהרצאה. כמו כן תוצגנה הצעות לשיפור תפקוד המודיעין בתחום של מניעת מתקפות פתע בעתיד.

גם כשהתותחים רועמים

גם כשהתותחים רועמים חובה על מדינות להתנהג על פי הדין הבינלאומי. בהרצאה יתקיים דיון בנושא השימוש בכוח צבאים במסגרת סכסוכים חמושים. כמו כן ההרצאה תעסוק בהבדלים של סכסוכים חמושים בין מדינות, בינן ובין עצמן וגם במסגרת של סכסוכים חמושים אסימטריים בין מדינה לארגון. מדינות אמורות להילחם על פי דיני הסכסוכים החמושים בעוד ארגוני טרור מתעלמים מהדין הבינלאומי. כיצד ניתן להתגבר על אסימטריה זו במסגרת הדין הבינלאומי?

הזמנת הרצאה - 
Book
bottom of page